کوهنوردی یکی از لذت بخش ترین وزرش ها در تمام دنیا است که افراد زیادی از انجام آن لذت می برند. برای انجام این ورزش مانند هر ورزش دیگر باید تجهیزات مناسب با آن را داشته باشید تا بتوانید هم به راحتی از مسیرهای مختلف بالا رفته و هم به عضلات و اندام های بدنتان آسیب نرسانید. کفش کوهنوردی یکی از مهم ترین این تجهیزات است که باید با دقت کافی انتخاب شود. در صورتی که قصد خرید لوازم کوهنوردی از جمله کفش مناسب آن را دارید، بهتر است با سایت چی بخرید همراه شوید تا جامع ترین راهنمای خرید کفش کوهنوردی را در اختیار شما قرار دهیم.
کفش کوهنوردی

کفش غیر حرفه ای برای کوهنوردی چه مضراتی دارد؟

متاسفانه باور افراد زیادی آن است که کفش کوهنوردی همان کفش های اسپرت و ورزشی است که برای پیاده روی های روزمره استفاده می کنید. اما در واقع کفش های کوهنوردی کفش هایی کاملا متفاوت و حرفه ای هستند که برای بالا رفتن از صخره ها و مسیرهای صعب العبور طراحی شده اند.
اولین آسیب های استفاده از کفش نامناسب احتمال زمین خوردن و آسیب است. کفی کفش های کوهنوری به شکلی طراحی شده است که تا حد بسیار زیادی از سر خوردن جلوگیری می کند، اما تقریبا تمامی کفش های ورزشی کف صاف داشته و شما به راحتی روی صخره ها لیز می خورید. مشکل دیگری که کفش نامناسب و کفشی غیر از کفش کوهنوری در شما ایجاد می کند، درد و آسیب در زانو و کمر است.
از آن جا که شما هنگام صخره نوردی از مسیرهای سخت عبور می کنید و برای بالا رفتن از بخش های مختلف به بدنتان فشار زیادی وارد می کنید، کفش نا مناسب باعث می شود بخش های مختلف بدن از جمله زانو و کمر و ساق پا دچار آسیب های جدی شود. در صورتی که به صورت همیشگی کوهنوردی انجام می دهید، استفاده از کفش های مناسب می تواند مشکلات جبران ناپذیری در شما ایجاد کند. مساله دیگر ایجاد کوفتگی و خواب رفتگی در عضلات پا حین کوهنوردی و بعد از آن است.
در صورتی که کفشی غیر از کفش کوهنوردی به پا داشته باشید بعد از چند ساعت بالا رفتن از کوه و صخره پاهایتان دچار خواب رفتگی و کرختی می شود، در این صورت ادامه مسیر برایتان سخت شده و نمی توانید به راحتی حرکت کنید. شاید هنگام خرید کفش کوهنوردی قیمت بالای آن نسبت به کفش های معمولی شما را از خرید آن منصرف کند، اما مطمئن شوید کوهنوردی با کفش نا مناسب باعث بروز مشکلات و آسیب های جدی در شما خواهد شد.
خرید کفش کوهنوردی

ویژگی های یک کفش کوهنوردی مناسب :

قبل از آنکه اقدام به خرید کفش کوهنوردی برای خود کنید، بهتر است بدانید یک کفش مناسب چه ویژگی هایی دارد که هنگام خرید باید با آن ها آشنا بوده و به آن ها توجه کنید. در این بخش لیستی جامع از ویژگی های یک کفش مناسب در اختیار شما قرار می دهیم.

قابلیت هواخوری کفش:

در صورتی که از کفش کوهنوردی در فصل های بهار، پاییز و به خصوص تابستان استفاده می کنید، یکی از ویژگی های مهم کفش داشتن ویژگی هوا خوری کفش است. پاهای شما حین کوهنوردی عرق کرده و گرم می شود، بنابراین کفش باید بتواند ویژگی هواخوری داشته و پاها را خنک نگه دارد.
شاید این ویژگی در نگاه اول چندان برایتان مهم نباشد، اما ساعت ها کوهنوردی سخت با پاهای عرق کرده و گرم بسیار شما را اذیت خواهد کرد. کفش کوهنوردی مناسب باید بتواند به گونه ای هوا را در داخل خود جریان داده تا باعث خنک شدن پا شده و از تعریق آن جلوگیری کند.


حفظ دما در زمستان:

بر خلاف ویژگی هوا خوری کفش کوهنوردی در سه فصل خنک سال، کفش های کوهنوردی مورد استفاده در فصل زمستان باید بتواند پاها را گرم نگه داشته و از بروز سرما به داخل کفش ها جلوگیری کند. مطمئن باشید کفش های ورزشی و اسپرت معولی به هیچ وجه این ویژگی را نداشته و هنگامی که پا در برف یا سرما می گذارید، پاهایتان به شدت سرد شده و شما را اذیت می کند.
در بسیاری از کفش های کوهنوردی از تکنولوژی هایی استفاده می شود که از سرما زدگی و بیرون رفتن گرمای داخلی پاها جلوگیری می کند. بنابراین در صورتی که در محیط های سرد سیر زندگی می کنید و یا قصد کوهنوردی در فصل زمستان را دارید حفظ دمای کفش یکی از ویژگی های مهم کفش کوهنوردی مناسب به شمار می رود.
ویژگی های یک کفش کوهنوردی

وزن مناسب کفش:

یکی دیگر از ویژگی های مهم کفش های کوهنوردی داشتن وزن مناسب است. شما هنگام کوهنوردی باید تا حد ممکن وزنی که با خود حمل می کنید را کاهش داده تا بتوانید راحت تر از کوه و صخره های پیش رویتان بالا بروید. بنابراین یکی از ویژگی های کفش سبک بودن آن است. البته کفش های کوهنوردی که برای مسیرهای سخت طراحی و ساخته می شوند باید دارای فاکتورهایی باشند که وزن را تا حدی بالا ببرد. در این گونه موارد سنگینی کفش نه تنها یک فاکتور منفی محسوب نشده بلکه می تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد.
اما در صورتی مسیر کوهنوردی شما جز مسیرهای سخت محسوب نمی شود بهتر است کفشی سبک انتخاب کنید. برای آنکه یک معیار مشخص و دقیق داشته باشید به طور میانگین می توان گفت کفش کوهنوری در حالت میانگین وزنی کم تر از ۵۰۰ گرم دارد که همانطور که در بالا نیز اشاره شد کفش هایی مسیر های سخت و ارتفاعات به دلایل مختلفی از جمله ضخیم بودن لایه  میانی می توانند وزنی بیش تر از ۵۰۰ گرم داشته باشند.

جنس رویه مقاوم:

بسیاری از کفش های اسپرت بعد از مدتی استفاده و قرار گرفتن در برابر شرایط جوی پوسیده شده و خراب می شوند. بسیاری دیگر به هیچ وجه در برابر آب و برف مقاوم نبوده و به محض اینکه شما پایتان را داخل آن ها بگذارید آب وارد کفش می شود. در صورتی که ساعت ها با آب داخل کفش خود راه بروید و یا کوهنوردی کنید هم پاهایتان آسیب می بیند و هم بدون شک دچار بیماری خواهید شد!
بنابراین قید کوهنوردی با کفش های معمولی را بزنید. کفش کوهنوردی با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرند دارای رویه با جنس مقاوم در برابر پوسیدگی، شرایط جوی مختلف است تا بتوانید از آن ها در شرایط و محیط های مختلف استفاده کنید. جنس رویه کفش های کوهنوردی با کیفیت باعث می شود شما تا سال ها بتوانید از آن ها استفاده کرده و نیازی به خرید مجدد نداشته باشید.
کفش کوهنوردی مناسب

زیره مناسب کفش:

از دیگر ویژگی های یک کفش کوهنوردی مناسب داشتن زیره مناسب است. زیره این کفش ها به هیچ وجه نباید صاف بوده و امکان لیز خوردن را تا حد ممکن کاهش دهد. زیره کفش با توجه به شرایط و محیطی که از آن استفاده می کنید باید برآمدگی های خاصی داشته باشد و یا آج دار باشد. همچنین زیره کفش توسط تکنولوژی های مختلف ساخته می شود که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند بنابراین قبل از خرید به جنس، ویژگی ها و تکنولوژی خاص زیره کفش کوهنوردی دقت کنید.
زیره کفش با توجه به محیط و شرایطی که در آن قرار دهید متفاوت است. برای مثال در صورتی که قصد کوهنوردی در ارتفاعات را دارید و یا کوهنوردی شما شامل صخره نوردی و یخ نوردی نیز می شود، طراحی زیره کفش باید به گونه ای باشد که بتوانید کرامپون روی آن نصب کنید. اما در صورتی که مسیر کوهنوردی شما ساده تر بوده و در ارتفاعات پایین تر انجام می شود، داشتن یک کفش با ویژگی های کفی آج دار و پلاستیکی مقاوم برای شما کافی است.
در صورتی که مسیری که پیش رویتان قرار گرفته چاله، دست انداز و سنگ های زیادی ندارد و قصد شما بیشتر پیاده روی است تا کوهنوردی، کفش های با کفی بدون استوک برایتان مناسب تر است. استوک کفش کوهنوردی در این مسیر ها باعث می شود در حفره ها و فضاهای بین سنگ ریزه ها گیر کرده و ادامه مسیر برایتان سخت باشد.
البته کفش هایی با کف بسیار صاف که در مسیر های پیاده روی داخل شهری نیز می پوشید مناسب این مسیر ها نیستند و باید به اندازه کافی کفی کفش پستی بلندی داشته تا بتواند به خوبی به شما برای ادامه مسیر کمک کند.

ضد آب بودن:

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، جنس رویه کفش های کوهنوردی باید به گونه ای باشد که تحت هیچ شرایطی آب به داخل خود راه ندهد. همانطور که در بالا نیز اشاره شد وارد شدن چند قطره آب به کفش حین کوهنوردی می تواند بسیار شما را اذیت کند. تکنولوژی ضد آب بودن در تولید پارچه کفش های کوهنوردی مورد استفاده قرار می گیرد که به اصطلاح Gore-tex نامیده می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های کفش کوهنوردی داشتن این تکنولوژی در ساخت پارچه های مورد استفاده در آن ها است.

لایه میانی مناسب کفش:

جنس و ظاهر لایه میانی کفش ها به خصوص کفش کوهنوردی تاثیر بسیار زیادی بر میزان خستگی و میزان فشار وارد شده به کمر و پا دارد. این لایه باید به گونه ای باشد که با ساختار پا هماهنگی داشته و بتواند تمامی نیاز های آن را پوشش دهد. یکی از بهترین مواد برای ساخت لایه میانی کفش کوهنوردی ماده EVA است که به راحتی پستی و بلندی های پا را پوشش داده و باعث می شود حین کوهنوردی حداقل فشار به کمر و پاهایتان وارد شود.
این مساله باعث می شود حتی ساعت ها کوهنوردی شما را خسته نکرده و بتوانید چندین ساعت با انرژی کافی پیاده روی کنید. به بیان دیگر لایه میانی مناسب باعث می شود که ضربه هایی که حین راه رفتن به پاهای شما بر می گردد تا حد زیادی به زمین منتقل شده و فشار کم تری به پا وارد شود. از طرف دیگر لایه میانی ضخیم و مناسب باعث می شود گرمای پا داخل کفش نگه داشته شده و کم تر به محیط بیرون وارد شود. بنابراین علاوه بر ویژگی حفظ گرما لایه میانی مناسب نیز می تواند تا حد بسیار زیادی بر گرم نگه داشتن دمای درونی کفش کمک کند.
راهنمای خرید کفش مخصوص کوه

مقاوم در برابر ضربه:

هنگامی که شما کوهنوردی را به عنوان یک ورزش و تفریح برای خود انتخاب کرده اید، بدون شک با سختی هایی که حین مسیر با آن روبه رو خواهید شد نیز آگاه هستید. کوهنوردی در مسیر های مختلف باعث می شود پاهای شما در معرض فشار ها و ضربه های مختلف قرار بگیرد که در صورت نداشتن کفش مناسب می تواند بسیار به شما آسیب برساند.
در بسیاری از کفش های کوهنوردی در قسمت پنجه از تکنولوژی های مختلف و روش های مختلفی برای استحکام بیشتر استفاده می شود. برای مثال در بعضی از مدل های مختلف کفش کوهنوردی از مواد محکمی مانند کامپوزیت، چرم مصنوعی یا چرم طبیعی در پخش پنجه استفاده می کنند تا ایمنی پاها هنگام ضربه و یا برخورد با اجسام سخت تا حد بسیار زیادی رعایت شود.


راهنمای خرید کفش کوهنوردی:

بعد از آن که با ویژگی های کفش کوهنوردی آشنا شدید بهتر است با نکات مهم دیگری آشنا شوید تا به شما کمک کند که بتوانید یک کفش کاملا متناسب با نیاز خود خریداری کنید. همانطور که در بخش های مختلفی از متن نیز به آن اشاره شد هنگام خرید کفش کوهنوردی باید به موارد مختلفی توجه کنید از جمله آن که کفش را برای کوهنوردی در چه محیط ها و شرایطی استفاده می کنید؟ آیا کوهنوردی شما در مسیر های سخت و ارتفاع زیاد انجام می شود یا مسیر های ساده و در ارتفاع پایین را انتخاب می کنید؟ میزان گرما، بارندگی و شرایط جوی سخت در محیط های مورد نظرتان چگونه است؟ توجه کنید که کفش کوهنوردی را برای چه فصلی خریداری کرده و مورد استفاده قرار می دهید؟
علاوه بر توجه به میزان گرم نگه داشتن کفش در فصل زمستان و یا میزان هوا خوری مناسب در فصل های گرم تر سال، در صورت که قصد کوهنوردی در فصل زمستان و مسیر های پر از برف و همراه با یخ بندان را دارید، بهتر است از کفش کوهنوردی استوک دار با ساق بلند استفاده کنید. همچنین این کفش ها باید از دو لایه چرم ساخته شده تا بتوانند در شرایط سخت برفی نیز به شما کمک کنند. اما علاوه بر تمامی نکات گفته شده هنگام خرید کفش کوهنوردی به چه نکات دیگری توجه کنیم؟

اندازه و سایز مناسب:

بدون شک همه ما هنگام خرید تمامی کفش هایمان به این مساله توجه می کنیم که کفش سایزی کاملا مناسب با اندازه پا داشته و در آن احساس راحتی کنیم. این مساله در انتخاب کفش کوهنوردی بسیار مهم تر و قابل توجه تر است. شما باید کفشی را انتخاب کنید که کاملا متناسب با سایز پایتان بوده و در آن احساس راحتی کنید. هنگام خرید کفش های معمولی گاهی ممکن است که کفش در بخش هایی مثل پنچه به نظر تنگ بیاید که فروشنده به شما می گوید بعد از مدتی استفاده کفش اصطلاحا جا باز می کند.
اما در مورد کفش های کوهنوردی این گونه نیست و باید کفشی را انتخاب کنید که در تمامی بخش های آن احساس راحتی می کنید. در موارد بسیاری کوهنوردان حرفه ای به شما پیشنهاد می کنند کفش کوهنوردی با اندازه یک سایز بزرگتر انتخاب کنید اما این سایز بزرگ نباید به گونه ای باشد که جابجایی با کفش و حرکت با آن برای شما سخت باشد.
راهنمای خرید کفش مخصوص کوهنوردی

سال ساخت:

مساله مهم دیگری که افراد هنگام خرید کفش کوهنوردی به آن توجه نمی کنند، سال ساخت است. ممکن است هنگام خرید کفشی از یک برند معروف بخرید که سال ها است از تولید آن گذشته ولی چون مورد استفاده قرار نگرفته است تصور کنید کیفیت بالای خود را حفظ کرده است. اما قبل از خرید بهتر است بدانید که چسب های به کار رفته در ساخت کفش های کوهنوردی در بهترین حالت خود تاریخ انقضایی تا حدود ۵ سال دارند. بعد از گذشت این تاریخ چسب ها به راحتی در برابر شرایط جوی مختلف مانند گرما، سرما و یا آب خاصیت خود را از دست داده و از هم باز می شوند. بنابراین حتما هنگام خرید سال ساخت کفش را از فروشنده بپرسید.

ارتفاع ساق کفش:

شما هنگام کوهنوردی مجبور می شوید پایتان را در هر جایی قرار دهید این مکان ها می تواند یک چاله پر از آب آلوده باشد و یا فضای خالی بین گیاهان خاردار. بنابراین کفش کوهنوردی باید ساق مناسب و با ارتفاع کافی داشته باشد تا بتوانید از آن در شرایط مختلف استفاده کنید. کفش های کوهنوردی ساق بلند ارتفاعی بین ۱۴ تا ۱۹ سانتی متر داشته و کفش های کوهنوری ساق کوتاه تری دارند. هنگام خرید کفش حتما به مسیر های مورد نظرتان و اینکه چه کفشی مورد نیازتان خواهد بود توجه کنید.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

كسب درآمد با استخراج بيت كوين

دانلود فیلم شاه‌ کش با کیفیت ۱۰۸۰p

خرید اکانت موز پرو (moz pro) فقط 12000 تومان